The Spectre #1-35
Schrijver: John Ostrander
Tekenaar: Tom Mandrake

Het is mijn beurt om weer eens een serie voor het voetlicht te brengen. Deze keer heb ik voor The Spectre van DC gekozen, een mijns inzien zwaar ondergewaardeerde comic. Ik hoop alleen dat dit stukje niet het einde van de serie betekent. Ik heb tot nu toe in deze rubriek Freak Force, Darkstars en Shadowman behandeld en alle drie deze series zijn gestopt. Op zich probeer ik de aandacht voor sommige series wat op te krikken, maar het werkt niet helemaal.

Spectre is het verhaal van de in de jaren vijftig gestorven agent Jim Corrigan. Hij werd door God uit de dood teruggehaald om de schuldigen te straffen door middel van zijn alter ego The Spectre. In de silver age was de Spectre dan ook meer een horror comic dan een superhelden comic, alhoewel hij ook deel uitmaakte van The Justice Society of America. In de huidige serie is The Spectre een perfecte combinatie van superhelden en horror verhalen, op meesterlijke wijze verteld door John Ostrander.

Ostrander is een van mijn favoriete schrijvers en The Spectre is een van de beste dingen die hij momenteel schrijft. Het is bijvoorbeeld stukken beter dan Eternal Warrior van Acclaim, eveneens van zijn hand. Ostrander wordt voor de tekeningen bijgestaan door Tom Mandrake, met wie hij jaren geleden Grimjack maakte voor First comics.

Het sterke aan de verhalen vind ik persoonlijk de wijze waarop Ostrander hedendaagse thema’s weet om te zetten naar een bovennatuurlijke omgeving. Het huidige verhaal gaat over een groep vampieren die door de Spectre achterna gezeten wordt. Deze groep bestaat uit diverse machtige Hollywood figuren die geen enkel ontzag hebben voor een mensenleven. Het enige verschil met het echte Hollywood is het feit dat de echte studiobonzen geen bloed drinken, ontzag voor reputaties en mensen hebben zij ook niet.

Als dit stukje je genoeg aangemoedigd heeft om een poging te wagen met deze serie, kun je op bijna elk moment beginnen. De verhalen zijn vrij losstaand van elkaar en je hebt geen enkel probleem met de continuïteit. Ik hoop van harte dat genoeg mensen The Spectre zullen gaan lezen, want ik zou het zeer vervelend vinden als de zoveelste serie die ik erg goed vind het loodje moest leggen.