Een van de meeste populaire, zo niet meest productieve,
schrijvers van het moment is zonder twijfel Kurt Busiek. Busiek werd voor het eerst echt
opgemerkt door zijn samenwerking met Alex Ross op het Marvels project. Daarna kreeg Busiek heel veel aanbiedingen en oogst hij op dit
moment lovende kritieken voor zijn werk op Untold Tales of Spider-Man en zijn eigen
creatie, Astro City.
Gelukkig wist hij voor de 'Nuff Said tijd vrij te maken. Hieronder volgt de weerslag van
het interview dat wij met Kurt Busiek hadden en waarin wij met hem onder andere over zijn
voorbeelden, zijn werk en de huidige toestand bij Marvel praten.
Kurt, kun je ons vertellen waar en wanneer je geboren bent?
Ja zeker, ik ben geboren op 16 september 1960 in Boston, Massachusetts.
Hoe ben je begonnen met het lezen en verzamelen van comics?
Tja, dat is moeilijk te zeggen. Als kind was ik niet iemand doe elke week naar de
winkel ging om comics te kopen. Ik weet nog wel dat ik gek van Batman was, en ik kan me uit die tijd ook nog een
heleboel Batman verhalen herinneren. Het probleem was
dat ik thuis geen comics mocht hebben, dus degene die ik kocht moest ik snel lezen en
weggooien voordat ik thuis was. Totdat ik op een dag Daredevil
#120 kocht, het eerste deel van een vier delig verhaal. Ik was zo geïntegreerd dat ik de
rest wilde hebben en het hele verhaal ook nog eens in een stuk wilde lezen. Toen Daredevil #121 uitkwam had ik al een plaatselijke comic
winkel gevonden en begon ik back issues van Daredevil
en X-Men te kopen, dat was in 1974, net voor 'the all
new, all different X-Men' begon.
Wat vond je in die tijd nog meer goed leesvoer?
Alles wat Milton Cannif maakte. Zijn Terry and the Pirates en Steve Canyon zijn
klassiekers. Verder X-Men van zowel Lee & Kirby als
Thomas & Roth, Steve Engelhart's Avengers en Lee
en Heck's Iron Man verhalen in Tales of Suspense. En
natuurlijk de serie die mij aanspoorde om comics te gaan verzamelen, Daredevil. Vooral de Lee & Colan delen zijn uit de
kunst.
En tegenwoordig?
Vanuit de mainstream vind ik vooral Flash en Savage Dragon erg goed. Mark Waid en Erik Larsen doen goed werk
voor de superhelden comics. Sandman stopt er helaas
mee. Ook die serie ligt bij mij altijd bovenop de stapel, net als Bone trouwens. Een van
de meest ondergewaardeerde series is Kane van Paul Grist. Iedereen zou die serie moeten
proberen.
Hoe ben je eigenlijk professioneel comic schrijver geworden?
Ik schreef vroeger heel veel brieven naar diverse comic series en werkte mee aan
fan tijdschriften, die veel op jullie magazine lijken trouwens. Daarnaast volgde ik veel
vakken op college, waarvan ik dacht dat ze mij zouden helpen om comic schrijver te worden.
Het idee speelde al vroeg bij me. Voor een van die vakken heb ik Dick Giordano
geïnterviewd. Tijdens het interview vroeg ik hem hoe iemand een voorstel voor een verhaal
bij hem in moest leveren. Hij had me direct door en vroeg me een paar voorbeelden van mijn
werk naar hem toe te sturen. Ik heb diezelfde dag nog vier scripts geschreven (voor The
Brave & The Bold, Supergirl, Flash en Superman).
Helaas konden de editors om diverse redenen mijn verhalen niet gebruiken, maar Ernie
Colon, de editor van Flash, huurde mij wel om een verhaal te schrijven voor Tales of the
Green Lantern Corps. Dat werd mijn eerste betaalde werk. Daarna ging ik een tijdje naar
Marvel waar ik een jaar lang Powerman & Iron Fist schreef.
Zijn er nog mensen waar je graag mee samen zou werken?
Een hele berg, variërend van levende legendes als Alex Toth en John Romita sr. tot
namen van nu, zoals Lee Weeks en John Romita jr. Maar er zijn er zoveel dat het veel te
lang duurt om ze allemaal op te noemen.
Rob Liefeld en Jim Lee hebben sinds kort creatieve vrijheid over
een aantal klassieke Marvel figuren. Zijn er figuren waar jij zulke vrijheid mee wilt
hebben?
Natuurlijk. Er zijn er drie die ik graag onderhanden neem. Dat zijn Iron Man, Hawkeye en de Hal Jordan Green Lantern. Maar
ja, Iron Man is naar Jim gegaan, Rob heeft Hawkeye en
Hal Jordan is nu een psychopaat, dus ik heb op het moment geen geluk. Mocht ik toch eens
de kans krijgen dan zou ik zoveel mogelijk naar de roots van de figuren terug keren. Tony
Stark is als zakenman, playboy en avonturier een oneindige bron voor verhaal
mogelijkheden. Hawkeye is een inspirerend figuur, omdat hij zonder echte supergaven, maar
door training en doorzettingsvermogen, veel sterkere vijanden kan verslaan. Daarnaast
heeft hij ook nog eens heel veel pech en daardoor kan iedereen zich wel eens met hem
vereenzelvigen. En Hal Jordan als Green Lantern is een soort Indiana Jones met het meest
veelzijdige wapen in het universum, dat moet aanslaan bij de lezers van vandaag de dag.
Alle drie de figuren vind ik geweldig en ik zou heel graag een kans krijgen om ze eens te
schrijven, zoals ik vind dat ze moeten zijn.
Laten we even overschakelen op het werk waarmee je bekendheid
kreeg. Wie bedacht het idee van Marvels?
Alex Ross en ik samen. Alex wist dat hij een verhaal wilde maken over de grootste
helden uit het Marvel universum, maar hij had nog geen uitgewerkt verhaal. Sinds de
figuren waar Alex iets mee wilde doen, de originele Human Torch en Gwen Stacy bevatte,
wisten we dat het een verhaal zou worden dat over een vrij grote tijdsperiode verdeeld
was. We gooiden wat balletjes op totdat we op het idee kwamen om de wereld door de ogen
van een fotograaf te laten zien.
Was het gemakkelijk om Marvel in Marvels geïnteresseerd te krijgen?
Nadat ze de voorbeelden van Alex's werk gezien hadden? Nee hoor, geen enkel
probleem. Ik moest het verhaal iets aanpassen, maar dat waren hele kleine veranderingen.
Had Alex een invloed op het plot van Marvels?
Natuurlijk. Zoals ik al zei is het verhaal gemaakt rond de figuren die hij wilde
schilderen, dus dat had direct betrekking op het plot. In eerste instantie dachten zowel
Alex als ik dat we nieuwe verhalen moesten maken. Maar toen opperde Tom DeFalco dat het
misschien beter was om de fotograaf in ons verhaal te laten reageren op gebeurtenissen die
reeds in de Marvel geschiedenis plaats hadden gevonden. Hierdoor moest ik het hele verhaal
weer van vooraf aan opbouwen, want ik moest een heleboel onderzoek doen om niet van de
Marvel tijdlijn af te wijken.
Schreef je Marvels uit liefde voor de Silver Age of
wilde je eens een verhaal vanuit een ander gezichtspunt vertellen?
Beide. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de gedachte hoe een normaal mens een
superheld zou zien. Ik had al een paar verhalen vanuit dit idee gemaakt, maar wilde dit
groter uitwerken. Maar daarnaast ben ik ook een zeer grote fan van de verhalen uit de
Silver Age. De terugkeer naar verhalen uit die tijd maakte Marvels alleen maar nog geweldiger voor mij.
Wat vind je van alle vervolgen op Marvels?
Ze kunnen beter al die verhalen op zichzelf laten staan en niet steeds aan Marvels koppelen. Maar er zijn wel een heleboel goede
verhalen uit gekomen. Het moet echter speciaal blijven, anders wordt het gewoon een
formule om geld te verdienen. Verhalen die over normale mensen gaan en hoe die naar
superhelden kijken hoeven niet geschilderd te worden. Als je van geschilderd werk houdt
hoeft er geen bepaald gezichtspunt aan vast te zitten. En als je alleen van plastic
omslagen houdt kun je beter een plastic zeiltje kopen! Maar Marvels werkte omdat het speciaal was en de vervolgen
erop zouden net zo verrassend moeten zijn.
Iets anders waar je mee bezig bent is Untold Tales of Spider-Man. Wat is jouw mening over de hele kloon controverse?
Tja, ik zou het niet gedaan hebben, maar het heeft wel een hoop losgemaakt, he?
Begrijp je dat veel mensen Untold Tales of Spider-Man nu als de
enige echte Spider-Man comic zien?
Zeker weten. De lezers willen een Spider-Man
waarvan zij het gevoel hebben dat het 'hun' Spider-Man
is en geen kloon. Gelukkig kan ik dat aan hun geven.
Zou je niet liever een reguliere Spider-Man titel schrijven?
Nee hoor. Hoewel ik rekening heb te houden met de hele Marvel geschiedenis heb ik
toch veel meer vrijheid dan degenen die de kern Spider-Man
series schrijven. Zij moeten hun verhalen onderling coördineren (vier maandelijkse
series, een quarterly, een team-up serie, mini series, etc.). Ik heb alleen rekening te
houden met datgene dat Stan en Steve hebben gedaan, en dat ligt reeds vast, ik kan het zo
onderzoeken.
Heeft de Marvel purge geen invloed op Untold Tales of Spider-Man?
Niet zover ik weet. We hebben een trouwe fanschare en zeer goede verkopen.
Wat vind je trouwens van die hele Marvel purge?
Ik vind het verschrikkelijk. Heel veel mensen zijn van de ene op de andere dag
werkeloos geworden. De hele markt is overigens in een dip. Ik hoop dat we een manier
vinden om veel nieuwe lezers te bereiken. Ik zie geen reden waarom comics maar zo'n klein
deel van de hele vermaak-branche moeten zijn. Er zijn miljoenen mensen die van strips
kunnen genieten, als we maar de juiste comics op de juiste tijd op de juiste plaats hebben
liggen.
Wat voor onderzoek doe je voor een deeltje Untold Tales of Spider-Man?
Ik heb een tijdsbalk waarop alle gebeurtenissen van de eerste Marvel jaren staan.
Daarop kan ik zien of een verhaal dat ik wil schrijven plaats moet vinden na bijvoorbeeld
een bepaald nummer van de Fantastic Four. Op die manier
houdt ik de continuïteit integer. Met behulp van de tijdsbalk kon ik bijvoorbeeld zien
dat Sandman op dat moment net gevangen genomen was, maar dat in het eerstvolgende verhaal
waarin hij opduikt, hij op de loop is voor de politie. Ik heb met Untold Tales of
Spider-Man #3 een verhaal geschreven dat hiertussen past. Op deze manier behoud ik de
continuïteit en hoeven de lezers toch niet alle geschiedenis te kennen om toch van het
verhaal te kunnen genieten. Dit zelfde moest ik doen met alle Spidey figuren. Hun
ontwikkeling in Untold Tales
of Spider-Man moest overeenstemmen met de ontwikkeling die zij ooit in Amazing Spider-Man
meemaakten.
Dan schakelen we over naar je meest recente project, Astro City. Hoe ben je op dit idee gekomen. Wat waren je invloeden?
Ik bedenk al jaren verhalen die niet in een normale superhelden comic thuishoren.
Toch wilde ik deze verhalen vertellen. Een eerste concept hiertoe heb ik ooit bij Marvel
ingeleverd. Het ging om een mini serie die Marvel Super Heroes zou gaan heten. Het ging
hier over een café in het Baxter gebouw. In ieder deel zou iemand voor een hapje of een
drankje binnen komen en de lezer zou deze persoon een deel lang volgen en zien hoe zijn
leven door de superhelden wordt beïnvloed. Maar toen ik dit bij Marvel aanbood werd ik
weggelachen. Na Marvels had ik echter meer in de melk
te brokkelen. Ik heb toen alle verhalen die ik bedacht, maar nooit uitgebracht had in
één stad plaats laten vinden. Die stad heet nu Astro
City.
Als invloed kan ik niet een iemand of iets noemen. Mensen wiens werk mij beïnvloed hebben
voor dit project zijn niet allemaal in de comic wereld actief. Laat ik maar gewoon wat
namen noemen: William Goldman, Will Eisner, Archie Goodwin, Leonard Starr, Alan Moore en
Scott McCloud.
Welke onderdelen van Astro City controleer je zelf?
Alles. Ik krijg het werk als het af is. Daarna edit ik en lees ik alles nog eens
door. De enige die assistentie verleent is mijn vrouw, Ann.
Waarom koos je Brent Anderson als tekenaar?
Vanaf de eerste keer dat ik Brents werk zag (in Ka-Zar the Savage) ben ik er een
liefhebber van. Op een gegeven moment had ik het idee om alle delen door verschillende
tekenaars te laten doen en ik vroeg Brent of hij deel #1 wilde doen. Hij antwoordde
positief. Toen bedacht ik dat hij misschien beter geschikt was voor het eerste lange
verhaal (wat van #7 tot #12 gaat lopen). Ook hierop zei hij ja. Tenslotte vroeg ik
"Brent , is het niet makkelijker als je gewoon de reguliere tekenaar wordt?"
Brent zag dat ook wel zitten en nu zijn we met elkaar opgescheept. Je ziet wel dat het
moeilijk met hem onderhandelen is.
Hoever heb je Astro City al gepland?
Toen ik op zoek naar een uitgeverij ging had ik twaalf delen klaar en wist ik hoe
de eerste veertig delen zouden gaan lopen. Nu ben ik al veel verder. Ik weet al wat er in Astro City #100 gaat gebeuren.
Er is een langere periode tussen de nummers zes en zeven. Waarom
is dat?
Brent is een beetje achterop geraakt. Het zowel tekenen als inkten van Astro City is veel werk en daardoor moeten we even een
pauze inlassen om ervoor te zorgen dat Brent weer een buffer op kan bouwen, en we wilden
liever niet aanbieden dan te laat uitkomen. Ook moet ik een aantal zakelijke beslissingen
nemen gedurende deze periode. Dat kan ik mooi nu doen.
Kun je ons iets over de toekomst van Astro City vertellen?
Sorry, ik geef deze keer niets weg. Jullie lezers zullen moeten wachten.
Kurt, ben je niet bang dat je Mr. Silver Age begint te worden? Untold Tales of Spider-Man en Marvels spelen in die tijd en de Silver Age invloeden in Astro City zijn overduidelijk.
Ja, dat is inderdaad iets waar ik me wel een beetje zorgen over maak. Ik ben niet
op zoek naar historische projecten. Untold Tales of
Spider-Man en Amazing Fantasy zijn ideeën, waar
Marvel naar mij toekwam. Maar ik weet dat ik als de geschiedenis man gezien wordt, terwijl
ik niet dat stempel opgedrukt wil krijgen. Astro City
is geen Silver Age comic, maar de stad heeft een geschiedenis die tot in de Silver Age
teruggaat, en uit die tijd vertel ik ook wel eens verhalen.
Is het dan niet frustrerend om te zien dat je verhalen die niet
Silver Age getint zijn middenin afgebroken worden (Regulators) of niet eens uitkomen
(Youngblood Year One)?
Absoluut waar. Ik schrijf om mijn verhalen te vertellen, en als ik die verhalen
niet af kan maken is dat zeer teleurstellend. Maar je kan er niets aan doen, anders dan
gewoon weer opnieuw beginnen.
Is er een verschil als je voor Marvel, Image of jezelf schrijft?
Ja. Als ik voor mezelf schrijf is het direct tussen de lezer en mij. Ik bedenk een
manier hoe ik het best met de lezer kan communiceren. Bij het schrijven voor een uitgever
zijn er meer mensen wiens mening in deze communicatiemix telt. Andere mensen hebben
invloed op mijn werk. Bij Astro City heb ik
natuurlijk een veto. Als ik zeg dat iets niet gebeurt, dan gebeurt het ook niet. Als ik
voor een uitgever werk dan heeft de uitgever het laatste woord. Maar als we het niet eens
zijn, dan moet ik gewoon niet voor die persoon of die uitgever werken. Zo simpel is dat.
Kurt, bedankt voor je medewerking. Heel veel succes met al je
projecten en laat ons niet te lang op Astro City #7 wachten!
Bedankt. Ik zal mijn best doen. Maar ook al mocht het wat langer duren, maak je
niet ongerust. Astro City zal zeker doorgaan.
Marvels | Kurt Busiek's Astro City |
Powerman & Iron Fist | Untold Tales of Spider-Man |
The Regulators | The New ShadowHawk |
Amazing Fantasy #16-18 | Velocity |