De in Minneapolis geboren Erik Larsen (35 jaar oud) is één van de weinige Image Founders die zelf nog elke maand comics produceert. Dit maakt hem volgens de Nuff Said een prima gesprekspartner om eens te praten over zijn visie op de comicmarkt in het algemeen en zijn werk en Image/ Highbrow in het bijzonder. Erik maakte graag tijd om ons het één en ander te vertellen.
Erik, allereerst bedankt dat je deze tijd voor ons vrij wilde
maken.
Geen probleem, ik heb vroeger zelf ook fanzines gemaakt en vond het dan ook leuk om
interviews af te nemen en was altijd blij als schrijvers en tekenaars daar aan mee wilde
werken. Datzelfde wil ik nu ook doen nu ik aan de andere kant van de tafel zit.
Voordat je fanzines ging maken moest je eerst verslingerd aan
comics zijn geraakt. Hoe is dat gebeurd?
Weet je, dat zou ik eigenlijk niet meer weten. Het was bij ons thuis een gegeven
dat er comics in huis waren. Mijn vader was namelijk een grote comics verzamelaar. J kunt
dus zeggen dat het me met de paplepel is ingegoten. Maar een precieze gebeurtenis waarop
ik dacht Wow, comics zijn te gek! kan ik me niet herinneren.
Maar uit die stapel comics van je vader heb je natuurlijk wel
favorieten over gehouden.
Jawel en die kan ik je precies met serie en nummer opnoemen. De allerbeste comics
die ik ooit gelezen heb zijn de volgende: Hulk #156, Fantastic Four #44-80, Daredevil
#158-191 (Miller rules) en X-Men #108-143. Maar vandaag
de dag worden er ook nog klassiekers gemaakt, hoor! Ik vind dat elke rechtgeaarde comic
fan niet zonder Hellboy, Sin City, Minimum Wage en (plug, plug) Big Bang Comics kan.
Op een gegeven moment ben je, zoals je zelf al hebt aangegeven,
naar de andere kant van de tafel verhuist (van fan naar schrijver/ tekenaar). Hoe is dat
in zijn werk gegaan?
In 1982 gaf ik een fanzine uit en een aantal mensen die het kochten (via de post)
begonnen mij werk aan te bieden. Die opdrachten leiden tot weer betere aanbiedingen en zo
ging het balletje rollen. Op een gegeven moment zag Big Jim
Shooter mijn werk en gaf mij mijn eerste Marvel opdracht, een Thor vs Hulk verhaal.
Wat beïnvloedt jou als schrijver/ tekenaar?
Alle invloeden van buitenaf neem ik op een of andere manier op in mijn werk. Een
van de grootste invloeden is toch wel muziek. Mijn grootste hobby buiten mijn werk is het
verzamelen van muziek. Het kan heel erg veel verschil op een verhaal maken of ik op dat
moment liever naar The Beautifull South luister of naar Elvis Costello. Om mijn figuren
inhoud te geven lees ik veel non-fiction verhalen, omdat ik vind dat je daar die input je
figuren levensechter kunt maken.
Ongeveer een eeuwigheid geleden nam je Amazing Spider-Man over van de zeer populaire Todd McFarlane. Was je niet bang dat de fans
je net zouden accepteren?
Jawel, ongeveer 0.00001 seconde. Dat risico zat er natuurlijk in, maar de kans was
te mooi om voorbij te laten gaan. Alle ellende die het me eventueel had kunnen opleveren
zou het waard zijn geweest.
Savage Dragon heeft het gevoel van een comic uit Marvels
begintijdperk. Is dit je intentie of vind je dat er teveel donkere comics op
de markt zijn en wil je je daar tegen afzetten?
Dragon is een comic die beide kanten heeft. Er zitten heel serieuze kanten in, maar
er is ook plaats voor humor. Ik vind dat een goede comic dat hoort te hebben. Kijk maar
een naar Dark Knight Returns, daar zitten echt scènes in waarbij het lachen
geblazen is.
Je hebt nu al meer dan 50 delen van Savage Dragon gemaakt. Wat
houd je in het figuur geïnteresseerd?
Hahaha, nou ik kan je verteleen dat ik nog maar net het tipje van de ijsberg met
betrekking tot Dragon geraakt heb. Daarnaast zijn er bepaalde elementen binnen deze serie
waarvan ik vind dat ik er pas net lekker mee om ga. Nee, er zit nog genoeg uitdaging in
deze serie om nog 200 delen te maken.
Je bent nog de enige Image Founder die zijn nog steeds zijn eigen
serie tekent.
Klopt. Ik doe dat omdat dat hetgeen is wat ik wil doen en waar ik me lekker bij
voel. Wat de anderen doen moeten ze zelf weten, laten ze maar doen waar zij zich lekker
bij voelen. Ik vind wel dat ze zelf wat meer zouden moeten maken en wat meer aandacht aan
hun vak zouden moeten schenken, maar helaas kan ik daar niets aan doen. Verwacht van mij
daarom ook geen spin-offs/ bijproducten. Ik wil goede comic maken, geen goede speelgoedjes
of kauwgomkaartjes.
In Savage Dragon komt elke maand een verwijzing naar Josh Eichorn
voor. Wie is dat nu eigenlijk en waarom plaag je hem altijd?
Hij is één van mijn oude assistenten, en ik doe het omdat hij er een kick van
krijgt.
Is Freak
Force hoe Erik Larsen vindt dat een teamserie moet zijn?.
En wat vind je van het tot twee keer toe falen van deze serie?
Freak Force was ontzettend leuk om te maken,
maar helaas was er geen publiek voor. Het probleem ligt volgens mij meer bij de manier
waarop we Freak Force gepositioneerd en gepromoot
hebben dan in de serie zelf. Ik vind nog steeds dat Freak
Force een prima product was en ik sluit bij voorbaat niet de deur voor een nieuwe
poging.
In Savage Dragon worden nog steeds figuren ter sprake gebracht
die met Rob Liefeld naar Awesome zijn mee verhuisd. Kunnen we nog gastoptredens van deze
figuren verwachten?
Kort maar krachtig: Nee.
Wat vind je van de huidige gang op de comicmarkt?
Tja, er gebeuren veel dingen waar ik niet gelukkiger van wordt, maar zolang ik
Savage Dragon kan blijven maken heb ik geen echte reden tot klagen.
Hoe bevalt het hebben van je eigen bedrijf je nu nog?
Heel erg goed. Het is makkelijker dan ik dacht toen ik eraan begon. Op dit moment
ben ik het stadium gepasseerd dat er veel belangrijke zakelijke beslissingen gemaakt
moesten worden. Het is nu een wat rustiger vaarwater, zodat ik meer tijd heb om mij op
mijn echte werk te concentreren: het maken van kwaliteitscomics.
Het grootste voordeel van je eigen bedrijf hebben is dat ik de eigenaar ben van mijn
creaties en ermee kan (laten) doen wat ik wil. Als ik wil dat Dragon morgen sterft, dan
gebeurd dat, ik hoef geen verantwoording af te leggen of het commercieel wel het slimste
is wat ik kan doen. Heerlijk, die vrijheid.
Naast superhelden comics publiceer je ook A Distant Soil. Hoe ben je daartoe gekomen? Simpelweg omdat het een prima serie is. Image moet goede comics publiceren. Ik streef ernaar dat ons aanbod/ assortiment zo goed is dat geen enkele comicslezers niet minimaal één Imagetitel leest.
Als eigenaar van Highbrow zullen mensen voorstellen voor series
bij je indienen. Hoe ga je hiermee om en wat zijn de criteria om een voorstel te
accepteren?
Een belangrijk iets is dat de mensen die het voorstel indienen er zelf 100% achter
staan en dat ze het gehele traject zelf uit kunnen voeren, zonder dat ik ze moet
babysitten. Ik krijg overigens niet zoveel voorstellen, hoor. Ik doe Dragon helemaal zelf
en spin-offs daarvan zijn uitzonderingen, dus meestal kan ik de voostellen en de mensen
die ze indienen niet gebruiken.
Kun je ons iets over je toekomstplannen vertellen?
Vanaf #50 wordt ik de nieuwe schrijver van Aquaman bij DC. Bij Marvel ben ik één
van de mogelijke opvolgers van Peter David als schrijver van The
Incredible Hulk, maar dat zit nog in de selectie fase. Daarnaast ga ik lekker door met
Savage Dragon.
Erik, bedankt voor je visie en tijd.
Geen dank, graag gedaan.
Amazing Spider-Man #287, 324, 327,329-350 | DNAgents #13-17 |
Deadly Duo v1 #1-3, v2 #1-2 | Doom Patrol/Suicide Squad special |
Freak Force | Savage Dragon #1-present |
Savage Dragon mini-series #1-3 | Megaton #1-4 |