Een man met vele gezichten. Zo kun je kameleon James D. Hudnall wel omschrijven. Zonder problemen schrijft hij 's morgens een superhelden strip als Alpha Flight, gaat 's middags met een science fiction comic verder en eindigt hij in de morbide horror wereld van Twister. Geen wonder dat de 39 jarige inwoner van Santa Rosa een gemakkelijke uitdaging voor dit interview was. Er zijn immers zoveel vragen die je hem over zulke diverse onderwerpen kan stellen, en aangezien James nou niet de meest introverte persoon op deze aardbol is resulteerde er een leuk gesprek. Lees en oordeel zelf.
James, allereerst welkom. Laten we maar direct met de deur in
huis vallen. Bijna niemand roept als hij klein is 'ik wil comic schrijver worden'. Voor
jouw lijkt het vak echter wel gemaakt. Is daar een verklaring voor?
Ik heb altijd al schrijver willen worden. Toen ik heel klein was verzon ik al
verhaaltjes en toen ik leerde schrijven zette ik deze op papier. Ik ben steeds op zoek
geweest om van schrijven mijn beroep te maken. Aangezien ik ook erg van kunst hou leek mij
het schrijven van comics de beste manier om deze twee liefhebberijen te combineren. Om de
markt en de comic wereld te leren kennen heb ik een tijdje met veel plezier als marketing
medewerker bij Eclipse gewerkt. Na enige tijd zag ik mijn kans en heb ik ze mijn ESPers
idee voorgelegd. Eclipse was niet zo happig om geld te betalen voor een onbekende
schrijver met een raar idee, maar ze zagen er toch wel iets in. Ze stelden voor om ESPers
te publiceren en mij pas te betalen indien de ESPers comics winst zouden maken. Ik vond
dat een eerlijk voorstel en heb direct David Lloyd ingehuurd om
ESPers voor mij te gaan tekenen. ESPers was een dusdanig succes dat ik voortaan als
schrijver niet meer zonder werk zat. IK heb dus mijn droomwens in vervulling laten komen!
Veel mensen die in de comic wereld werkzaam zijn, zijn beïnvloed
door datgene wat ze in hun jeugd hebben gelezen. Is dat bij jou ook zo?
Uiteraard, maar ik denk dat alle mensen beïnvloed worden door datgene wat ze in
hun jeugd juist wel of niet lezen. Ik las vooral Superman.
Maar veel werk van mensen als Jack Kirby en Curt Swan (beiden helaas overleden) sprak mij
zeer aan. Op latere leeftijd wordt je smaak meestal wat diverser. Zo ben ik nu een grote
fan van Alan Moore, Garth Ennis, James Robinson, Dave Gibbons en
Brian Bolland. Tevens staan enkele makers van Europese strips (bv. Milo Manara, Loustal en
Moebius) en Japanse manga (Osuma Tezuka en Ryoichi Ikemagi) bij mij hoog in het vaandel.
Zou je graag met enkele van hen samenwerken?
'Tuurlijk. Werken met mensen als Moebius, Brian Bolland of een Loustal lijkt me
verrukkelijk. Tja, ik had ook wel eens iets met Wally Wood, Curt Swan of Doug Wildey
willen maken maar helaas zijn die kansen verkeken (alle zijn reeds gestorven red.).
Comic helden overlijden gelukkig niet zo snel. Zijn er figuren
die je graag eens onderhanden wil nemen?
In ieder geval de grote twee van DC. Bij Batman
zou ik de persoon Bruce Wayne terug brengen. Ik vind
hem nu niets meer dan een masker van Batman, terwijl
het een heel interessante persoonlijkheid is. Het duidelijk maken van de verschillen
tussen Batman en Bruce
Wayne is iets wat in mijn opinie te weinig gedaan is. Ook vind ik dat Batman meer als een slimme detective en avonturier
afgebeeld moet worden en niet als een depressieve, in zichzelf gekeerde vent zonder
persoonlijkheid. Met Superman ligt het iets anders.
Ik zou alle troep die ze met hem uitgehaald hebben sinds John Byrne stopte direct
verklaren als een slechte droom. Ik maak er dan een fantastisch SF verhaal van met
intelligent en uitdagende tegenstanders als Lex Luthor en Braniac. Spider-Man lijkt me ook wel leuk. Er moet weer een drie
dimensionaal figuur van gemaakt worden. Ook mogen de tegenstanders wel wat enger, want Spider-Man moet de underdog zijn. De verhalen moeten
overigens ook niet zo moeilijk te begrijpen zijn. Bijna niemand kan het allemaal nog
volgen. Maar als ik heel eerlijk ben werk ik toch veel liever met mijn eigen figuren dan
met figuren van iemand anders.
Als je onze lezers wat tips mag geven welke comics zij eens
zouden moeten proberen, welke zou je ze dan aanraden?
Halloween Comics natuurlijk! Nee, dat is natuurlijk een beetje flauw (maar wel
waar!). Even denken. Uiteraard Preacher en Hitman, Starman is een van de betere comics op
dit moment. Wie wat alternatiever wil kan met Ragmop, Eightball en Replacement God goed
uit de voeten. Jinx is tot mijn verbazing erg leuk en Sanctuary is de beste Japanse comic
van het moment.
Enige tijd geleden ben je je eigen uitgeverij, Halloween Comics,
begonnen. Wat was hier de aanleiding toe?
Ik wilde altijd al graag mijn eigen uitgeverij hebben, want ik hou ervan om alle
beslissingen te nemen. Toen de comic markt in elkaar stortte en het werk minder begon te
worden heb ik besloten dat het voor mij het juiste tijdstip was om Halloween Comics op te
richtten. Daarnaast was ik het ook goed zat dat uitgeverijen de rechten op mijn creaties
bezaten. Ook wilde ik wel eens af zijn van al dat gezeur van editors. Ik wilde doen wat ik
goed vond zonder dat zo'n editor over mijn schouder mee zat te kijken en steeds zou roepen
'Oh, nee, dat vind ik niet goed, dat moet anders!'. Ik haat het als andere mensen zich met
mijn werk gaan bemoeien. Ik wil iets maken waar ik me goed bij voel, iets dat een eerlijke
uitdrukking van mijn creativiteit is. Door het fenomeen self-publishing ben ik daar nu toe
in staat.
Toch ben je naar Image gegaan. Hoe verklaar je dat dan?
Laat ik voor op stellen dat ik de baas ben van Halloween. Ik bepaal wat er wel en
wat er niet in een comic terechtkomt. Ik heb met Image alleen een distributie deal. Maar
waarom ben ik met Image in zee gegaan? Nou, een heleboel comic winkeliers zijn ontzettend
laf en intolerant. Het enige dat zij bestellen zijn superhelden comics. Dit is de
hoofdreden waarom er maar zo weinig alternatieve strips in de Verenigde Staten zijn, het
is moeilijk om ze aan de winkels te verkopen. Het is niet zo dat de lezers ze niet willen
kopen, ze kunnen ze domweg niet kopen, omdat de winkeliers ze niet bestellen. Door naar
Image te gaan weet ik dat winkeliers mijn comics tenminste ook een kans zullen geven,
omdat er Image op staat. Zij bestellen namelijk vooral comics van grote uitgeverijen,
omdat ze denken dat grote uitgeverijen het meest succesvol zijn. Wat die sukkels vergeten
is dat uitgeverijen groot en succesvol worden wanneer mensen hun comics kopen, en dat kan
natuurlijk alleen maar als ze in de winkels liggen. Gelukkig doet Halloween het heel erg
goed. We maken winst en zullen blijven publiceren. Voor 1997 heb ik twee nieuwe series in
petto.
Met die laatste opmerking kom je niet ongestraft weg. Hoe heten
die nieuwe series en waar gaan ze over?
De eerste serie heet Shut Up And Die! Het is mijn antwoord op alle andere misdaad
comics. Het eerste verhaal uit deze serie, getiteld The Kiss Off, is overigens reeds in
Negative Burn #33 verschenen. Het is een recht voor zijn raap comic die het menselijk
gedrag bestudeerd en de reden waarom sommigen het slechte pad op gaan. De andere serie
heet Aftermath en is science fiction georiënteerd. Het is zo'n beetje het vervolg op Strikeforce Morituri, een serie die ik in de jaren 80
voor Marvel heb gemaakt, alleen heb ik de wereld en het achtergrond verhaal veranderd. Het
gaat nu over de gevolgen van een mislukte buitenaardse invasie. Er is geen overheid meer,
overal liggen vliegende schotels en buitenaardse technologie voor het oprapen en sommige
delen van de aarde zijn al door de buitenaardsen ongevormd. Tekenaar van deze serie wordt
Louis Lachance, een nieuweling met een meer dan normale portie talent.
Laten we het over de series die Halloween nu uitbrengt hebben.
Een daarvan is Age of Heroes, een fantasy verhaal. Ben je zelf een liefhebber van het
fantasy genre?
Ik ben het wel geweest. Tegenwoordig lees ik het niet zoveel meer. Vaak is het
verhaal het papier waar het op gedrukt is niet meer waard. Maar ik hou vooral van iets dat
goed is. Het genre is dan onbelangrijk.
Maar waarom breng je dan toch zo'n fantasy comic uit, terwijl
fantasy comics haast niet meer verkopen?
Ik heb altijd al een goede fantasy comic willen maken. De meeste fantasy
comics zijn vuilnis, rotzooi zonder waarde. Daardoor slaan ze bij het publiek niet aan. De
echte goede fantasy comics, zoals Elfquest, Sandman
en Bone, hebben altijd hun publiek gevonden. In Europa en Japan is dat anders, daar is
fantasy een veel belangrijker genre. Age of Heroes is echt een droom project, zowel voor
John Ridgeway als voor mij. We geloven beide dan ook 9000% in datgene wat we met Age of
Heroes van plan zijn. Ik weet zeker dat we met deze opzet slagen.
Je geeft zelf al aan dat Europa een belangrijke markt is voor
fantasy verhalen. Richt je je met Halloween ook op Europa?
Ik wil dolgraag iets in Europa uitbrengen. John (Ridgeway red.) en ik denken dat de
markt daar veel beter voor ons is. Het enige probleem dat wij voorzien is dat onze comics
in zwart wit gedrukt zijn en ze dus misschien moeilijker verkoopbaar zijn. John gaat wel
veel naar boekenbeurzen op het continent, met name in Duitsland. Ik wil eerst veel
materiaal hebben, voordat ik mijzelf op de Europese markt stort. Dan kunnen mensen
namelijk een betere indruk krijgen van datgene wat wij te bieden hebben.
Even een kort fantasy uitstapje. Een tijdje geleden heb je de
serie Harsh Realm geschreven, een SF fantasy mix. Het verhaal had een erg open einde. Komt
hier een vervolg op?
Dat is heel erg goed mogelijk. Twee personen hebben een optie op het Harsh Realm
concept genomen om er een tv serie van te maken. De een is James Cameron, de andere Chris
Carter. Als er een tv serie van Harsh Realm komt zullen er zeker comics volgen.
O.k. dat is een duidelijk antwoord. Laten we terugkeren naar het
heden. Hoe kom je aan je ideeën voor ESPers en Age of Heroes?
ESPers wordt door een heleboel dingen geïnspireerd, onder andere Japanse animatie,
Britse spionnen films en televisie series als de wrekers. Ik heb altijd een serie als de
wrekers willen maken, maar dan met psychische krachten. Daar is ESPers het gevolg van. Age
of Heroes is vooral een gevolg van mijn interesses voor sagen en legenden uit heel de
wereld. Ik vind het heerlijk om verhalen uit dingen als 1001 nachten te lezen, of me in
Griekse, Aziatische of Keltische mythen te verdiepen. Ik wil graag een fantasy serie maken
die als een mythe leest en niet als een stom rollenspel of een slap Tolkien aftreksel.
Waarom ben je weer met ESPers gestart? De voorgaande pogingen zijn toch min of meer mislukt. Ik vind de figuren uit ESPers heel erg interessant en ik zit nog vol met verhalen die ik over hen wil vertellen. ESPers zou gewoon doorgegaan zijn als ik geen problemen met Eclipse had gekregen. Daarna stopte Epic de serie zonder reden, want de verkoopcijfers zagen er heel gezond uit. Ik ben blij dat ik nu zelf de baas ben, want dan ik al die problemen omzeilen. Als de deal met Image niet werkt breng ik ESPers gewoon weer naar Halloween terug.
ESPers gaat vooral over samenzweringen op hoog niveau en
verborgen agenda's. Geloof je dat deze dingen in werkelijkheid ook bestaan?
Geloven? Ik weet het wel zeker! Misschien niet met alle paranormale zaken eromheen,
maar er is zoveel geld en macht in de wereld dat het heel naïef is om te denken dat
degenen die aan de macht zijn niet constant bezig zijn om hun eigen positie te verbeteren.
Er gebeuren heel erg veel dingen achter de schermen en ik wil sommige ervan middels ESPers
aan de kaak stellen.
Een andere serie die Halloween uit gaat brengen is een reprint
van Chiller, wat eerder bij Epic verscheen. Waarom komt deze serie opnieuw uit?
Nou, om eerlijk te zijn moet ik je zeggen dat de herdruk van Chiller even in de
ijskast is gezet, maar het verhaal loopt in ESPers verder. Brian Marx, de hoofdrolspeler
uit Chiller duikt op in het eerste deel van ESPers dat bij Image verschijnt. Hij geeft
hier de ESPers informatie die voor hen van levensbelang is. De reden dat ik Chiller wilde
herdrukken is dat ik denk dat het een ondergewaardeerd verhaal is dat onder de aandacht
van meer mensen moet komen.
Wat kunnen we in ESPers en Age of Heroes verwachtten?
In beide series zullen we meer over de figuren uit de series en de wereld waarin
zij leven ontdekken. In ESPers zullen de samenzweringen onder de loep genomen worden,
terwijl bij Age of Heroes we meer over de geschiedenis van de wereld te weten komen en hoe
dit het heden beïnvloedt.
Ons valt op dat je een heleboel comics maakt, waarin de
traditionele superheld niet aan bod komt. Vind je superhelden niet interessant?
Integendeel. Ik denk alleen dat er genoeg superhelden materiaal op de markt is. De
wereld heeft niet nog meer superhelden nodig. Er is meer behoefte aan goede comics!
Speciaal de comic wereld heeft meer variëteit nodig dan nu aanwezig is. Ik wil graag een
stuk van die variëteit leveren.
Je bent inderdaad in een heleboel genres actief, spionage,
fantasy, science fiction, superhelden noem maar op.
Ja, dat klopt als een bus. Ik heb een heleboel te vertellen en de verschillende
genres geven mij veel gelegenheid om die zaken te uitten. Daarnaast wil ik graag mezelf
uitdagen door te zien of ik als schrijver in alle genres uit de voeten kan.
Je moet dan ook goed op de hoogte blijven.
Tja, ik ben nu eenmaal een informatie junkie.
Een ander project waar je recent bij betrokken bent geweest is
het Ultraverse. Hoe ben je daarbij terechtgekomen?
Ik kwam Chris Ulm (de bedenker van het Ultraverse red.) op een beurs tegen. Hij
nodigde me uit om onderdeel van het Ultraverse te worden.
Vond je het leuk om samen met een aantal collega's een heel nieuw
universum te ontwerpen?
Ja en nee. Ik vond het fantastisch om al die jongens als Steve Gerber, Mike W.
Barr, Norm Breyfogle etc. te ontmoeten, maar iedereen gaat toch zijn of haar eigen weg en
verliest op een zeker moment focus op het universum als geheel. Ik denk dan ook dat het
Ultraverse beter had kunnen worden als iedereen op koers was gebleven. Collectieve
scheppingen ontberen samenhang. Je kunt beter in je eentje een heel universum maken, want
dan heb je alles zelf onder controle. Age of Heroes is mijn poging hiertoe.
In het Ultraverse kwamen vele bekenden onder een andere naam
voor, bv. Prime als Captain Marvel, Nightman
als Batman etc. Was
Hardcase jouw versie van Superman?
Er zijn maar een heel beperkt standaard type superhelden. Ik wilde een creatie a la
de klassieke Superman (uit de dertiger jaren) maken,
maar met een hedendaagse inslag. Ik heb dat ongeveer wel bereikt, maar als ik op een
regelmatige wijze goede tekenaars op Hardcase had gehad was het eindresultaat veel beter
geweest. Met dit resultaat ben ik 60% tevreden.
Toen Marvel Malibu opkocht vonden de meeste mensen dat de
verhalen van het Ultraverse in een neerwaartse spiraal terechtkwamen. Ben je het daarmee
eens?
Zeker. De verhalen werden minder omdat de editors probeerden steeds meer Marvel
figuren in het Ultaverse te introduceren. Dat was een grote vergissing. Ik heb geen idee
wiens plan dit was. Het kan zijn dat de Ultraverse editors de boosdoeners waren, want ze
waren stuk voor stuk Marvel zombies. Wat ik duidelijk wil maken is dat er steeds meer
inmenging kwam en dat heeft de boel vernield. Editors moeten niet bepalen hoe een
schrijver een verhaal moet vertellen of welke wendingen een verhaal moet nemen. De meeste
editors zijn dit geworden omdat ze geen talent genoeg hebben om schrijver te worden.
Daarom moeten ze als de sodemieter van het werk van een schrijver afblijven.
Hoe voelde het om de teloorgang van het Ultraverse waar te moeten
nemen en er niets aan te kunnen doen?
Om het plat te zeggen, het was een klote gevoel. Ik schreef Hardcase op inhuur
basis, dus ik kon mezelf niet veroorloven om te gehecht aan het figuur te raken. Ik was
veel van mijn interesse toch la kwijtgeraakt vanwege de suggesties die ik aan het eind van
de rit steeds van de diverse editors kreeg. Zoals ik al eerder zei, je kunt beter alles in
eigen hand houden. Als je in de comic wereld voor een salaris werkt, weet je bijna zeker
dat je op een gegeven moment gedonder krijgt. Ik heb overigens hetzelfde gedonder gehad
met een comic die ik maakte over Metallica. Ik heb een drie delige mini serie geschreven,
maar net nadat #1 in de winkels lag besloten de heren dat ze toch maar geen comic meer
over hun leven wilden, nadat ze in een eerder stadium het script en de tekeningen
goedgekeurd hadden. Ze hebben Malibu gedwongen om de resterende delen van de serie te
vernietigen, Ja, dat is echte klasse van een band die altijd eerlijkheid propageerde.
Naast Hardcase was Alpha Flight een van de weinige superhelden
comics die je geschreven hebt. Hoe voelde het om met bestaande figuren te werken?
Het wordt wat eentonig, maar ook bij Alpha Flight had ik last van een editor die
een te grote vinger in de pap wilde hebben. Ik had veel beter werk af kunnen leveren als
ik meer creatieve vrijheid had gehad en er betere tekenaars aan de serie hadden gewerkt.
Het probleem met de mainstream comics is dat editors vaak slechte tekenaars aan de
maandelijkse series koppelen, omdat anders de deadline niet gehaald wordt. Ik schijn
altijd het geluk te hebben dat ik met de mindere goden in het vak moet werken als ik ze
zelf niet voor het uitzoeken heb (zoals bij Psycho, Lex Luthor en de Halloween comics). Op
Hardcase waren
er zeker wel een aantal goede tekenaars, op Alpha Flight geen een. Ik verwelkomde de
kansen die ik kreeg en ik wilde goed werk doen, maar ik kreeg steeds weer ballast aan mijn
broek. Ik wil het nog eens opnieuw zeggen, want het is mijns inziens ontzettend
belangrijk, in de comic wereld loont het niet om voor de grote uitgevers te werken. Ze
laten niet het beste in je naar boven komen. Ze produceren een product, en of het nou
tandpasta, aftershave of comics zijn zal ze worst wezen. Ze willen iets dat algemeen is en
de honger van de massa's kan stillen. Daarin ben ik als maker niet geïnteresseerd, en
daarom heb ik voor mijn huidige weg gekozen.
Toch heb je voor DC Lex Luthor, The Unauthorized Biography
gemaakt. Kwam DC niet in opstand toen je in dit verhaal Superman niet gebruikte?
Nee hoor, ze waren helemaal weg van het verhaal. Het gaat ook niet over Superman maar over Lex. Ik wil laten zien hoe machtig
Lex is, en dat hij dit alleen aan zijn hersens te danken heeft en dat hij de enige echte
aartsrivaal van Superman is. Hij wordt veel te veel
neergezet als een arrogante imbeciel. Daar heb ik een hekel aan. Schurken moeten superieur
aan de held zijn, anders zijn ze niet interessant.
De hoofdrolspeler in dit verhaal sterft aan het eind door toedoen
van Lex Luthor. Wil je hiermee zeggen dat misdaad toch loont?
Nee. Misdaad loont soms. Dat is het punt dat ik duidelijk wilde maken. Goed is
altijd in strijd met slecht en goed wint niet altijd. Als je in 1942 leefde en je was geen
Duitser zou je ook denken dat misdaad loonde. Duitsers dachten daar waarschijnlijk anders
over. Gelukkig voor de comics heeft goed altijd een moeilijke strijd, want zwakke schurken
zorgen voor saaie verhalen.
Een andere serie die je voor DC maakte was de Psycho.
Hierin lijkt de moraal van het verhaal te zijn dat het doel de middelen heiligt. Klopt
dat?
Mmm, wel een beetje. The Psycho was de
opstapeling van een aantal zaken die ik eens aan wilde pakken. Ik wilde een twee genres
mixen en met The Psycho heb ik dat met de spionage en
de superhelden thema's gedaan. Daarnaast heb ik een totaal wantrouwen in de regering en
andere autoriteiten en met The Psycho heb ik dit
onderwerp aangesneden. In The Psycho draait het vooral
om de macht die bij een beperkte groep mensen ligt en hoe deze selecte groep andere mensen
als pionnen gebruikt. Je kunt zeggen dat een onderliggend thema de uitspraak, het doel
heiligt de middelen, is, maar dan uiteraard niet zonder een prijs. Zoals een wijsgeer ooit
zei, voor niets gaat de zon op.
Als laatste een vraag op verzoek. Ten tijde van silence of the
lambs kwam bij Harris het eerste deel van Twister (een seriemoordenaar van
seriemoordenaars) uit. Zijn er plannen om de serie af te maken?
Twister is al helemaal af. Het ligt echter allemaal bij Harris in een la. Ze denken
dat er niet genoeg animo voor de serie is. Ik ga op korte termijn proberen om de rechten
van Harris over te kopen. Als Harris de rechten los wil laten breng ik de overige delen
via Halloween of Image uit.
James, ontzettend bedankt voor je tijd en veel succes met
Halloween!
Jullie ook bedankt. Als jullie lezers nog meer over mij en mijn werk willen weten
(en Halloween natuurlijk) dan kunnen ze op mijn web pagina kijken. Iedereen is welkom!
ESPers | Harsh Realm |
Twister | Strikeforce Morituri |
Chiller | Rick Mason the Agent |
Age of Heroes | Alpha Flight |
Streets | Solution |
Lex Luthor The Unauthorized Biography | Hardcase |
The Psycho | Ultraverse Year Zero |