Superman Whatever Happened to the Man of Steel |
Reviewer: René van Hasselaar
Halverwege de tachtiger jaren was DC druk bezig om haar geschonden blazoen op te poetsen om zo weer tot de top van de comic industrie te gaan behoren. Na, voor die tijd, revolutionaire comics als Watchmen en The Dark Knight Returns werd het tijd om het 'normale' DC universum te gaan stroomlijnen. Door de maxi serie Crisis on Infinite Earth werd het hele multiverse met zijn Earth One, Earth Two, Earth X en hoe ze allemaal ook mochten heten samengesmolten tot één realiteit. Als volgende stap werd besloten om de onstaans geschiedenis van de diverse helden onder de loep te leggen en vervolgens te verbeteren. Zo kreeg John Byrne de opdracht om het ontstaan van Superman te verplaatsen naar de moderne tijd en om zijn krachten aan te passen zodat hij niet meer zo onoverwinnelijk was. De editor van de Superman comics besloot toen om in de laatste twee nummers met de 'oude'
Superman (Action Comics #423 en Superman #583) een verhaal te vertellen over het einde van Superman. Hij trok hiervoor de rijzende ster Alan Moore aan die net begon door te breken met Watchmen en Swamp Thing. Als tekenaar werd Curt Swan aangetrokken, de man die al jaren bekend stond als de Superman artiest.Het resultaat hiervan is een juweeltje van een verhaal dat terecht als prestige comic is herdrukt om er voor te zorgen dat voor lezers beschikbaar blijft. De eerste pagina opent met een blik op een park waar een beeld van
Superman staat met een inscriptie waaruit blijkt dat de man van staal dood is. Vervolgens gaan wij naar het appartement van Lois Lane, waar aangebeld wordt door een jonge reporter van de Daily Planet. Deze komt Lois interviewen voor een speciale editie van de krant omdat Superman tien jaar geleden is gestorven. Lois blijkt getrouwd te zijn met ene Elliot en een zoontje te hebben als zij haar verhaal aan de reporter begint te vertellen.Wij springen tien jaar in het verleden en zien Clark Kent klaar staan om het nieuws voor te lezen als er een pakketje voor hem afgeleverd wordt. Er blijkt een
Superman poppetje in te zitten dat uit zichzelf opstijgt en Clark Kent aanvalt op het moment dat de tv uitzending begint. Hierdoor wordt voor het oog van de camera Clark Kent ontmaskerd als het alter ego van Superman. Achter deze aanval blijken twee erg simpele schurken te zitten (de Toyman en de Prankstar) en de vraag die Superman zich stelt is dan ook wie de man achter de schermen is die zijn geheime identiteit onthuld heeft. Uit voorzorg brengt hij zijn beste vrienden, Lois Lane, Perry White en zijn vrouw, Jimmy Olsen en Lana Lang naar zijn fort der eenzaamheid om op de aanval van de mysterieuze schurk te wachten.Vervolgens laat Alan Moore ons zien op wie
Superman echt verliefd is (Lois of Lana) en hoe zijn tegenstanders zich verzamelen om de definitieve aanval in te zetten op hen meest gehate tegenstander. In korte tijd zien we vele helden voorbijkomen zoals The Legion of SuperHeroes, Batman, Wonder Woman en de JLA, maar niemand kan Superman helpen in zijn laatste strijd omdat een krachtveld de toegang naar het fort verspert. Het uiteindelijke lot van alle personages (wie leeft en wie sterft) en de identiteit van de dader zijn verrassingen die Moore zo lang mogelijk verborgen houdt en die deze lezer in ieder geval echt verraste.Met dit verhaal liet Alan Moore zien dat hij naast horror en alternatieve verhalen ook superhelden kon voorzien van dat beetje extra dat van een gewoon verhaal een meesterwerk maakt. Op de achterkant van de herdruk staat de mooie kreet 'This is an imaginary story... aren't they all', om ervoor te zorgen dat het gezeur van de mensen die vinden dat elk verhaal 'echt' moet zijn hun mond eens hielden. Want echt of niet echt, dit is een van de beste
Superman verhalen dat ooit geschreven is.