Batman Year One (Detective Comics #404-407)
uitgegeven door DC in 1987
Schrijver: Frank Miller
Tekenaar: David Mazzucchelli
Inkter: David Mazzucchelli

Als je op zoek gaat naar een comic voor de laatste oude doos van de eeuw wil je uiteraard een super klassieker behandelen. Na een blik geworpen te hebben op wat wij al behandeld hadden in de loop der jaren viel er veel af (Batman The Dark Knight Returns, de eerste Sandman trade, Camelot 3000, Avengers The Kree-Skrull war enz. enz.). Er bleek echter een gigantische omissie te zijn... Watchmen, het meesterwerk van Alan Moore en Dave Gibbons dat samen met The Dark Knight Returns de hele comic wereld op zijn kop zette. Dus ga je in je kast op zoek naar deze serie. Door de verhuizing is er echter nog een lichte chaos in de stripkamer en bij het zoeken kom je Batman: Year One tegen. Je hebt de comics heel even in je handen en staakt dan het zoeken om dit verhaal te gaan lezen. En denkt dan, ach Watchmen komt ook nog wel laat ik eerst iedereen maar even vertellen hoe goed deze serie is.

Nadat hij in The Dark Knight Returns een mogelijke toekomst van de Batman had verteld ging Frank Miller terug naar de roots van Bruce Wayne. Deze keer besloot hij niet zelf te tekenen maar dit over te laten aan David Mazzucchelli, iemand wiens sfeervolle tekeningen perfect in het rijtje Frank Miller en Tim Sale passen (samen met Mazzucchelli maakte Miller nog een Daredevil verhaal dat ook niet te versmaden is, voer voor een toekomstige oude doos).

Toen dit verhaal verscheen had nog niemand goed nagedacht over hoe Batman echt begonnen was. In alle series, specials en graphic novels hadden wel flashbacks gestaan naar zijn opleiding en waren er wel personages uit het verleden opgedoken, maar geen enkele schrijver had een poging gedaan om een verhaal te vertellen over de eerste stappen van Batman als misdaadbestrijder.

Het verhaal, dat opent op 4 januari, gaat echter niet alleen over Bruce Wayne, want op die dag betreden twee mannen Gotham City. De ene is Bruce Wayne die na jaren van afwezigheid terugkeert en de andere is politie inspecteur James Gordon, die na problemen in Chicago overgeplaatst wordt naar Gotham. Het verhaal toont een onzekere Bruce Wayne, die bij zijn eerste uitstapje in de onderwereld bijna om het leven komt en een politie inspecteur die in een corrupt politiecorps terechtkomt. Uiteraard zijn de twee vijanden in het begin, maar naarmate het jaar vordert begint Gordon steeds meer in te zien dat de Batman een grote hulp is in de strijd tegen de misdaad en geen tegenstander. We ontmoeten vele bekende figuren zoals Selina Kyle, die een SM meesteres is en door haar eerste blik op de Batman het idee krijgt om als Catwoman door het leven te gaan en Harvey Dent voor hij Two-Face wordt. Miller schept ook figuren die later door anderen gebruikt worden zoals Sarah Essen met wie Jim Gordon dan al een verhouding begint en the Roman, de maffia baas die door Jeph Loeb en Tim Sale in The Long Halloween gebruikt wordt. Het verhaal eindigt prachtig, met Jim Gordon die in een monoloog vertelt dat de een of andere idioot gedreigd heeft het water reservoir te vergiftigen. Deze idioot noemt zichzelf The Joker, maar Gordon staat op een vriend te wachten die hem waarschijnlijk wel kan helpen.

Kortom Year One is een prachtig sfeervol verhaal dat voor iedereen, of hij nu wel of niet Batman fan is, een aanrader is.