Wij vonden Tom Brevoort, editor bij Marvel, bereid om in een vraag gesprek met ons iets dieper in te gaan op de achtergronden van het bestaan van een editor. Dit is, alhoewel een belangrijke schakel in het maken van comics, toch een van de meest onbekende baantjes binnen de comic wereld.
Tom, zou je om te beginnen iets willen vertellen over je
achtergrond en hobbys?
Ik ben een geboren en getogen New Yorker. Ik kom oorspronkelijk uit Long Island,
waar ik op 17 januari 1967 het levenslicht zag. Toen ik zes was kreeg ik mijn eerste comic
van mijn ouders, Superman #268, toen we bij de
supermarkt waren. Dat was het begin van een relatie die nog steeds voort duurt. Ik raakte
al gauw verslingerd aan het medium.
Ik werd een grote fan van Jack Kirby, wat mij betreft de beste comic maker ooit. In die
tijd las ik het liefst de Fantastic Four van Jack Kirby en
Stan Lee, de Flash van Carmine Infantino, Cerebus van Dave Sim, de New Teen Titans van
George Perez en Marv Wolfman, de New Gods van Jack Kirby en
Scribbly van Shelly Mayer.
Tegenwoordig is mijn smaak wat meer naar de alternatieve comics opgeschoven. Ik lees nu
graag Kane van Paul Grist, Akiko van Mark Crilley, Hate van Peter Bagge en Galaxion. Op
super helden gebied ben ik een groot liefhebber van de mensen waar ik nu mee samenwerk.
Buiten het comics genre lees ik film scripts en boeken over het creatieve proces in andere
media. Ik kijk graag naar Japanse animatie films en luister graag naar soundtracks van
films en oude Superman hoorspelen. Dit, samen met mijn werk vult het merendeel van mijn
dagen.
Hoe ben je bij Marvel terechtgekomen?
Ik ben in 1989 afgestudeerd. In de zomer slaagde ik erin om een baantje bij Marvel
te bemachtigen als een college intern. Dat houdt in dat je de editors en
assistent editors helpt met diverse klusjes. Het klaarmaken van post pakketjes, het
kopiëren van allerlei zaken, kortom een soort manusje van alles. Kennelijk was men erg
tevreden over mij want in december van dat jaar kreeg ik een baantje aangeboden als
assistent editor in de special projects afdeling van Marvel. In de jaren die volgden heb
ik mij langzaam maar zeker opgewerkt tot de full time editor die ik nu ben.
Wat voor kwalificaties heb je nodig om een editor te worden?
In principe zijn er geen echte eisen voor deze baan. Tenminste niet in de trend van
je moet dit of dat diploma hebben. Wat helpt is als je schrijven en of Engels gestudeerd
hebt, of een opleiding van een kunst academie of zoiets. Ook het hebben van enige kennis
van de werking van de comic industrie kan geen kwaad.
Wat doet een editor eigenlijk en wat doe jij op een normale
werkdag?
Een editor lijkt heel erg op de coach van een sport ploeg. Hij speelt zelf niet
maar ik maak wel de opstelling. Ik kan zeggen hoe ze moeten spelen, wat ze aan moeten
trekken, wie er op de reserve bank zitten en wie ik wil verkopen. En dat moet ik allemaal
binnen 30 dagen doen.
Als we dit op mij betrekken dan krijg je het volgende beeld. Ik begin om 9 uur en haal dan
de pakjes van Fed Ex op. Ik controleer alles en geef het dan door aan de productie
afdeling, waar men zorgt dat de zaken naar de inkleurder, printer etc. gaan. Daarna bel ik
freelancers op die te laat zijn en begin ze te vertellen dat ze op moeten schieten. Als
dat gebeurd is kijk ik iets verder in de toekomst en begin met het bellen van mensen voor
klusjes waar ik ze voor nodig heb. Verder praat ik met mensen over de richting die hun
verhalen uitgaan en wat we met bepaalde figuren en verhalen gaan doen. Na een hele drukke
dag van veel praten en bellen ga ik uiteindelijk naar huis toe.
Twee nieuwe series waar je aan verbonden bent zijn Thunderbolts
en Marvel Universe. Kun je iets van de ontstaan geschiedenis van die twee series
vertellen?
Grappig dat je precies om die twee series vraagt. Het zijn namelijk boeken die op
twee heel verschillende manieren zijn ontstaan. Marvel Universe is namelijk een boek
waarvan het idee bij mij vandaan kwam, terwijl Thunderbolts het kindje van Kurt Busiek is.
Bij Marvel Universe had ik het idee om een nieuwe Invaders serie te beginnen. Ditmaal niet
als team boek, maar met een cast van alle figuren uit de jaren 40. Ik ging met dit basis
idee naar Bob Harras, de editor in chief, en vroeg hem of we het mochten proberen. Toen
hij zijn ja woord gaf begon ik met mensen bij de serie te zoeken en een budget op te
stellen. Ik nam contact op met Roger Stern om de serie te
schrijven. De redenen om hem te bellen waren het feit dat we al een aantal dingen samen
hadden gedaan zoals Hobgoblin Lives! en Untold Tales of
Spider-Man #-1, dat hij een grote kennis van het Marvel universum heeft en dat ik wist
dat hij weer een maandelijkse serie wilde doen. Terwijl wij over de serie spraken kwamen
we erachter dat het veel beter was om de hele Marvel geschiedenis van voor Fantastic Four #1 te behandelen in plaats van alleen maar de
jaren 40. Daarna begon ik met het samen stellen van de rest van het team, tekenaar,
inkter, letteraar en inkleurder. Ik baseer mijn keuzes op werk dat ze vroeger gedaan
hebben, hun interesse gebieden, hun commerciële waarde en mijn gevoel dat zij de juiste
mensen voor die baan zijn. Zodra alles en iedereen op papier staat, maken wij een
definitieve versie van het basis idee. Dit gaat naar boven en dan nemen Bob en de
financiële mensen de uiteindelijke beslissing of we het wel of niet gaan uitgeven.
Thunderbolts liep iets anders. Kurt Busiek kwam bij mij met het
verzoek om samen met Mark Bagley iets te mogen maken. Hij toonde mij het concept voor de
serie en overtuigde mij van het potentiele succes ervan. Toen zijn we samen erover gaan
praten en heb ik wat ideetjes en verbeteringen aangedragen. Toen wij het erover eens waren
hebben we gezamenlijk het voorstel voor Thunderbolts gedaan op een Marvel schrijvers
conferentie. Iedereen was er erg enthousiast over en we konden bijna meteen beginnen.
Een ander serie die je met Busiek deed was Untold Tales of Spider-Man. Ondanks de grote lof die veel lezers voor de serie hadden stopte hij
toch. Kun je daar iets over vertellen?
Er waren drie redenen om met de serie te stoppen. Ondanks alle lof waren de verkoop
cijfers niet best. En dat met een boek van slechts 99 cent, waarop Marvel erg weinig
verdiende, was een fors min punt. Het feit dat Kurt Busiek ermee
ging stoppen omdat hij Iron Man en de Avengers ging schrijven was ook een belangrijke reden
om ermee uit scheiden. En de derde, en misschien wel belangrijkste, reden was het feit dat
we minder verschillende Spider-Man comics wilden
uitbrengen. Al deze redenen samen betekenden het einde van Untold
Tales. Voor de liefhebbers heb ik echter een gunstig nieuwtje, in augustus komt er een
Untold Tales of Spider-Man special door Kurt Busiek, Neil Vokes en Jay Geldhof.
Wij hebben gehoord dat Marvel een nieuwe handboek serie gaat
maken en dat jouw naam daarmee verbonden is. Wat klopt er van deze verhalen?
De voorlopige naam van dit project is Official Marvel Handbook, om verwarring met
de nieuwe Marvel Universe serie te voorkomen. Zoals het er nu naar uitziet wordt het een
twintig delige serie van 64 pagina's per deel. Het gaat er in principe uitzien als de luxe
versie van de oude Official Handbook of the Marvel Universe serie, met wat extraatjes. Het
is de bedoeling om in begin 1999 hiermee te startten.
Dat klinkt interessant. Ben je verder nog met nieuwe zaken bezig?
Ja, diversen. Ik wil er echter niets over zeggen omdat er nog niets zeker is. Je
maakt namelijk de fans blij met iets dat misschien niet uitkomt. Ze zijn dan, terecht, erg
teleurgesteld. Daarom praat ik alleen maar over projecten die zeker zijn.
Kun je tenslotte nog iets zeggen over de huidige stand van zaken
in de comic industrie?
Het gaat ontzettend slecht met de industrie. De verkopen blijven maand na maand
minder worden. Het enige lichtpuntje dat ik zie is het aanbod. Nog nooit in de historie
van het medium comics zijn er zoveel verschillende soorten comics gemaakt en beschikbaar
voor de consumenten. Ik hoop dan ook dat hierdoor nieuwe lezers aangetrokken worden!
Tom, bedankt voor alle moeite. Hopelijk is hiermee het begrip editor wat duidelijker geworden voor de Nederlandse comic lezer. Veel succes met het nieuwe handboek en je overige series toegewenst!