Green Arrow: The Longbow Hunters (1987)
drie delige prestige serie uitgegeven door DC
Schrijver: Mike Grell
Tekenaar: Mike Grell

Aangezien er deze maand geen nieuws te melden was over Mike Grell besloot ik om mijn blik op het verleden maar te gebruiken om een van zijn meesterwerkjes voor het voetlicht te brengen. The Longbow Hunters was één van de series die, aan het einde van de jaren 80, DC onder de aandacht bracht van het comic lezende publiek. Tesamen met andere meester werken als
The Dark Knight Returns, Watchman en Camelot 3000 bracht deze serie DC terug aan de top. The Longbow Hunters is de terugkeer van Green Arrow en Black Canary na een marginaal bestaan waarin zij af en toe wat gastrolletjes hadden en voor Green Arrow een mini serie het hoogtepunt in zijn bestaan was.

Het verhaal begint als Dinah Lance (Black Canary) en Oliver Queen (Green Arrow) naar Seattle verhuisd zijn. Dinah begint een bloemenzaak en Oliver weet niet wat hij moet doen. Hij zit duidelijk in zijn midlife-crises. Er loopt een serie moordenaar rond in Seattle en Olivier besluit zijn groene pak weer aan te trekken om de moordenaar te vangen. De tweede verhaallijn gaat over de Robin Hood moordenaar. Er trekt iemand door het land die mensen met pijl en boog vermoord. Iron Mike (de bijnaam van Grell) houdt het hier niet bij. Dinah vangt een aan drugs verslaafd meisje op en besluit haar Black Canary outfit weer aan te trekken om iets aan het drugs probleem te doen. Door dit alles heen loopt de relatie van Olivier en Dinah als een rode draad. Ollie begint zijn leeftijd te voelen en wil kinderen terwijl Dinah hier geen behoefte aan heeft.

In deze serie worden tevens diverse figuren geïntroduceerd die later een belangrijke rol zullen spelen in de normale Green Arrow serie, die Grell zeer lang heeft geschreven. We maken, onder andere, voor het eerst kennis met Shado en Eddy Fries. De tekeningen zijn, zoals we van Grell gewend zijn, adembenemend mooi. In dit kader moet ik ook Julia Lacquemont noemen, al sinds jaar en dag Grell’s vaste inkleurster. Lang voordat ‘painted art’ populair werd bracht dit duo ons al prachtige schilderingen. Vooral het gedeelte van het verhaal dat zich in de natuur afspeelt is schitterend en doet mij terugdenken aan de Jon Sable verhalen die zich in Afrika afspelen.

Het verhaal is vrij gecompliceerd en toont ons de menselijke kant van helden die al heel wat jaartjes meelopen. Mike Grell weet ons perfect de gevoelens van de hoofdpersonen te laten meebeleven en dit is zeker geen comic voor een verloren halfuurtje. Mocht het echter ooit mooi weer worden dan is er geen betere middag besteding denkbaar dan lekker in het zonnetje te gaan zitten met een exemplaar van The Longbow Hunters