Dankzij Chris Vitek, uitgever van Valiant Visions waren wij in staat om enkele vragen te stellen aan Timothy Truman. Alhoewel hij nooit echt doorgebroken is als superster heeft Truman een aardige fanschare weten op te bouwen in de loop der jaren. De gehele redactie maakt deel uit van deze mensen en wij zijn dan ook zeer blij dat we dit interview kunnen plaatsen.
Zou je om te beginnen iets over je achtergrond willen vertellen?
Ik ben geboren op 9 februari 1956 in West Virginia. Tekenen is van jongs af aan
mijn grote passie geweest. Op de middelbare school begon ik met mijn tweede grote passie,
gitaar spelen. Mijn favoriete muziek is de blues en als het tekenen even tegenvalt pak ik
een van mijn gitaren en ga zitten spelen. Na school heb ik op twee verschillende teken
opleidingen gezeten. Ik heb geen van beide afgemaakt, voornamelijk omdat ik te veel gitaar
speelde. Hierna heb ik diverse baantjes gehad en ben getrouwd met Beth. Beth spoorde mij
aan om weer te gaan tekenen en ik heb de Joe Kubert
School of Art gedaan. Ik woon nog steeds in Virginia met Beth en onze twee kinderen, Ben
van elf en Emily Beth van negen.
Tim, hoe ben je met comics in aanraking gekomen?
Dit kwam door de collectie van een neef van mij. Als ik met mijn ouder daar op
visite kwam was ik altijd zijn comics aan het lezen. Mijn eigen verzameling begon met een
deel van Our Fighting Force dat ik van mijn vader kreeg.
Wat waren toen je favorieten en welke comics vind je nu erg goed?
Poeh, dat is niet eenvoudig. Vroeger vond ik meer goed dan nu. Wat direct bij me
opkomt zijn The Spirit, DC oorlogs comics, Fighting American, Kona, Nukla, Mighty Samson
en MARS Patrol. Daarnaast veel van Jack Kirby, zoals Captain
America, Thor en The
Fantastic Four. Op iets latere leeftijd vooral Warren magazines zoals Eery, Creepy en Vampirella, maar bovenal underground comics. Tegenwoordig
ben ik weg van Strangers in Paradise en de Crumb en
Prince Valiant herdrukken.
Wat zijn jouw favoriete schrijvers en tekenaars?
Comic schrijvers die ik erg goed vind zijn John Ostrander
en Mike Baron. De meeste andere schrijvers doen niet genoeg research voor hun verhalen.
Qua tekenaars val ik terug op de oude garde: vooral Corben en Frazetta vind ik geweldig.
Op comic gebied bewonder ik Mike Kaluta, Bernie Wrightson, Barry Windsor Smith, Mike
Ploog, Jim Steranko, Paul Gulacy, Jack Kirby, Joe Kubert en Russ Heath. Daarnaast ben ik ook een groot liefhebber van
diverse Europese tekenaars zoals Font, Giolitti, Pratt en Hermann.
Ga je zelf nog iets voor Valiant tekenen?
Misschien. Ik werk graag voor Acclaim, maar het meeste tekenwerk dat ik nu doe is
gericht op creator owned projecten waar ik mee bezig ben. Ik teken niet zo gemakkelijk,
dus ik vind het een lekker gevoel om datgene wat ik teken ook zelf te bezitten. Dat ik
Turok als maandelijkse serie schrijf komt alleen doordat ik graag met Morales en Gulacy
samenwerk. Valiant heeft mij aangeboden om de rechten van Mighty Samson te kopen zodat ik
deze jeugdliefde kan gaan schrijven. Ik zal de serie echter niet gaan tekenen als zij de
rechten inderdaad weten te krijgen.
Hoe lang doe je er over om een comic te tekenen?
Dat verschilt. Van Grimjack en Starslayer tekende en inktte ik vijf paginas
per dag. Van Scout deed ik echter maar drie paginas per dag. Tegenwoordig doe ik er
veel langer over, maar de tekeningen zien er, mijns inziens, nu ook veel beter uit.
Wat is je interesse in Indianen en het wilde westen?
Mijn oma was een Cherokee en een deel van mijn werk vloeit voort uit het bestuderen
van dat gedeelte van mijn afkomst. Ik verzamel ook van alles over Indianen. Men benadert
mij dan ook regelmatig als er een project op til is dat met Indianen te maken heeft. De
meeste van deze aanbiedingen laat ik echter links liggen. Zelfs de Lone Ranger serie heb
ik in eerste instantie niet aangenomen. Meestal neem ik de verhalen, waarvan ik denk dat
ze de ideeën van de mensen over Indianen kunnen veranderen, aan. Daarom maakte ik Scout,
Wilderness, Tecumseh, Tonto en Turok.
Hoe is jouw visie op Turok in het Valiant universum?
Turok is geen Valiant versie van Scout, maar een Kiowa Apache met een rijke
achtergrond en niet een nobele wilde zoals Indianen meestal in films worden afgebeeld.
Daarnaast is hij een man die uit zijn eigen tijdperk is gerukt. Dit aspect van Turok vind
ik persoonlijk het interessantst aan hem.
Heeft Scout jouw versie van Turok beïnvloedt?
Nee, ze zijn heel verschillend. Turok is voor een veel jonger publiek bedoeld dan
Scout. Beide komen uit verschillende milieus en worden door een andere motivatie gedreven.
Blijft Turok in The Lost Land? Wil je hem hierdoor buiten de
Valiant continuïteit houden?
Turok blijft zolang als het maar mogelijk is in The Lost Land, hoewel er enkele
fill-in deeltjes van andere schrijvers komen vanwege het twee wekelijkse schema. Ik ga
zeker een paar verhalen in de twintigste eeuw doen, maar voorlopig nog niet (dit zal
waarschijnlijk een zoektocht naar Andys vader worden). Ik wil Turok niet buiten de
continuïteit houden, maar hij is te veel in andere series mishandeld. In elke
serie deed Turok iets anders. Ik heb dit bij de editors aangekaart en ben toen aangewezen
als degenen die men moet consulteren als men wat met Turok wil doen. Ik kan dus de
Turok
continuïteit schoon houden en in de Valiant continuïteit houden.
Tim, nu zowel jij als John Ostrander voor Acclaim werken, is er
een kans dat jullie weer samen zullen gaan werken?
Ja, dat zit er wel in. Op dit moment ben ik echter druk bezig met Dog Moon, een 64
paginas tellend horror verhaal in painted art dat ik samen met Robert Hunter van de
Gratefull Dead doe. Hierna komt Black Lamb, een creator owned project voor DC. Als alles
goed gaat zal dit aan het eind van dit jaar verschijnen.
Hoe ziet de toekomst van Scout eruit?
Hmm. Ik heb Scout aan Acclaim aangeboden, maar heb niets hierover van hen vernomen.
Ze hadden blijkbaar meer interesse in Neal Adams Valeria the She-Bat. Maar Scout zal
zeker terug komen.
Wat is je reactie op Birthquake?
Ik ben er niet al te blij mee. Een van de problemen is het feit dat door het om de
twee weken verschijnen van een nummer er een paar fill-in deeltjes moeten komen. Hierdoor
klopt de continuïteit niet helemaal meer. Alhoewel ik zeer tevreden ben over degenen die
de fill-ins gedaan hebben moet ik mijn verhaallijn er wel door aanpassen.
Zullen we veel cross overs in Turok zien?
In principe niet. Ik ben geen voorstander van cross overs, ten tijde van Grimjack
vroeg DC of ik interesse had in een Grimjack/DC verhaal maar dat zag ik toen al niet
zitten. Ik vind dat iedereen zijn eigen speeltuin moet hebben en niet in andermans tuintje
moet gaan spitten.
Je bent zowel een goed tekenaar als schrijver. Wat bevalt je
beter?
Voor mij is er weinig verschil tussen tekenen en schrijven. Afhankelijk van de
stemming waar ik in verkeer vind ik het ene leuker dan het andere. Het is net zoals in je
eentje een comic maken of met zijn tweeën. Het is allebei leuk, soms is solo spelen
leuker, soms is teamwerk gezelliger.
Kun je tot slot nog iets vertellen over de komende Turok
verhalen?
Okee, geen probleem. Nummer 28-30 zijn niet van mij. Daarna schijf ik 31-33 met
tekenwerk van Paul Gulacy. Dit verhaal is een hommage aan King Kong, The Blob en vijftiger
jaren horror films. 34 en 35 worden door Mike Grell geschreven.
Deze gaan over het oude Lost land en Andar. Daarna kom ik weer terug met Rags Morales. Dat
verhaal heeft als titel Island of Nazi Women. Dat is het voor dit moment.
Tim, bedankt voor je tijd en veel succes met je komende
projecten.
Nee hoor, jullie bedankt. Ik vond het heel leuk om even iets anders te doen.
Tecumseh | Grimjack |
The Spider | Starslayer |
The Spider Reign of the Vampire King | Hawkworld |
Scout | Jonah Hex Two Gun Mojo |
Scout War Shaman | Jonah Hex Riders of the Worm And Such |
Lone Ranger and Tonto | Wilderness |
Time Beavers | Turok |