ROGER STERN INTERVIEW

Een schrijver die ik mijn hele comic leven al ken is Roger Stern (17 september 1950, Noblesville, Indiana). Hoewel hij niet zo in het oogspringende verhalen heeft gemaakt als Frank Miller of Alan Moore, zijn er toch enkele klassieke comics van zijn hand verschenen. Hoog tijd dus om eens kennis te maken met deze veteraan.

Welkom Roger. Je bent al een oude rot in het comic vak. Kun je je nog herrineren hoe je met comics in aanraking kwam en hoe je je vak ervan hebt kunnen maken?
Kijk, comics zijn mij met de paplepel ingegoten. Nog voordat ik zelf een letter lezen kon, lazen mijn ouders de strips uit de zondagskrant aan me voor. Zodra ik mijn eerste woordjes kon lezen, kochten ze direct een hele stapel Walt-Disney comics voor me. Ik ben begonnen met geld verdienen in de comicsbranche, nadat ik Nick Cuti (Charlton Comics) op een beurs had ontmoet. Hij kocht een script van mij dat ik voor Phantom geschreven had. Helaas is dat verhaal nooit geplaats. Een paar maanden later solliciteerde ik bij Marvel om assistant-editor te worden. Nadat ik geslaagd was voor de test die ik daarvoor moest doen werd ik aangenomen. Zes maanden later werd ik aangesteld als editor en kreeg ik mijn eigen serie!!

Je eerst zelf gelezen comics waren dus waarschijnlijk Carl Barks verhalen.
Ja, dat klopt. Carl is, mede daardoor, een van mijn favoriete comicmakers geworden. Wat die man allemaal niet bedacht en gemaakt heeft, ongelofelijk. Maar er zijn natuurlijk meer mensen waar ik een grote bewondering voor heb. Ik denk dan aan namen als Jerry Siegel, Bill Finger, Gardner Fox, Dick Sprang, Curt Swan, Murphy Anderson, Joe Kubert, Carmine Infantino, Gil Kane, Stan Lee, Jack Kirby, Steve Ditko, John Romita, Joe Sinnott, Don Heck, Wally Wood, Gene Colan, Bill Everett, John Buscema, Jim Steranko, Archie Goodwin, Alex Toth en Neal Adams, om maar eens een blik open te trekken. Van comic makers die heden ten dage nog relatief veel actief zijn ben ik het meest geïnteresseerd in het werk van Sergio Aragones, Kurt Busiek, John Byrne, Paul Chadwick, Alan Davis, Mark Evanier, Tom Grummett, Karl Kesel, Scott McCloud, Frank Miller, Tom Peyer, Don Rosa, Walt Simonson en Mark Waid. En ik weet zeker dat op het moment dat dit interview afgelopen is, ik alweer nieuwe namen aan deze lijst toe wil voegen, hahahahaha!!!!!!!!!

Zijn de series die je vandaag de dag nog leest ook van de handen van bovengenoemde heren?
Grotendeels wel. Ik kijk elke maand weer uit naar de nieuwe afleveringen van Avengers, Iron Man, Thunderbolts, Captain America, Flash, Astro City, en de Simpsons.

In je carriére heb je met veel schrijvers en tekenaars samengewerkt. Zijn er nog mensen waar je absoluut nog een keer iets mee zou willen doen?
Oh ja, bijna teveel om op te noemen. Maar als ik dan toch enkele op moet sommen kom ik tot Bernie Wrightson, Walter Simonson, Alan Davis, Brian Bolland, Alex Ross, Humberto Ramos, Jim Aparo, Alex Toth en Russ Heath. Oh ja, en als toetje de gehele Kubert familie!

En figuren? Zijn er comic figuren die je nog wel eens een keer onder handen wil nemen?
(Na lang nadenken). Ik heb de meeste heavy hitters wel een keer geschreven en ze de Stern-touch mee kunnen geven. Spider-Man, Avengers, Superman, Hulk, Fantastic Four, noem maar op. Alleen een Batman titel heb ik nooit onder mijn hoede gehad, maar ik heb wel losse Batman verhalen geschreven. Als ik een figuur helemaal weer van de grond op mocht bouwen, dan zou ik kiezen voor Hawkman. Daar is zoveel mee uitgehaald, dat ik het een uitdaging zou vinden om weer een beetje orde in de chaos te kunnen scheppen.

Je noemde zojuist Avengers. Je hebt deze serie geruime tijd geschreven. Een van de meest memorabele verhalen gedurende die periode is de Siege at Avengers Mansion , waarin de Masters of Evil het hoofdkwartier van de Avengers innemen en enkele Avengers gijzelen en op brute manier mishandelen (zelfs de butler Jarvis, red.). Wat heeft je ertoe gebracht om dit verhaal te schrijven?
Ik vond dat de Avengers geen goede teamtegenstander hadden. Het werd weer eens tijd dat de Avengers een hele grote uitdaging tegenover zich wisten. Daarnaast vond ik ook dat de Masters of Evil hun naam maar eens een keer waar moesten maken. Het zijn geen gentlemen-dieven of zoets, nee, er zitten figuren tussen die genieten van de pijn van anderen. Daarom zit in het verhaal zowel fysieke (de afranselingen die Jarvis, Black Knight en Hercules te verduren krijgen) als psychische marteling.

Jouw Siege at Avengers Mansion verhaal wordt in dezelfde categorie geschaald als de Kree Skrull War en de Korvac Saga , beide mijlpalen in de comic geschiedenis. Wat vind je daarvan? Is dat echt zo?
Het is voor het eerst dat ik dat hoor. Ik vind het een hele grote eer. IK ga echter geen vergelijkingen trekken tussen de verhalen, dat vind ik te arrogant. Laat anderen dat maar doen.

Wat vind je van de Avengers verhalen die gemaakt zijn na jouw vertrek van de serie?
Om heel eerlijk te zijn heb ik haast geen Avengers verhalen meer gelezen, behalve dan de korte periode dat John Byrne de serie deed. Ik ben er pas weer mee begonnen toen Kurt Busiek de serie ging schrijven en ik mee ging werken aan Avengers Forever.

De samenstelling van de Masters of Evil, zoals jij deze bedacht hebt, heeft als basis gefungeerd voor Thunderbolts.
Klopt, en dat vind ik hartstikke leuk. Kurt Busiek heeft er echt iets geweldigs van gemaakt. Thunderbolts is één van de comics waar ik elke maand weer naar uitkijk!

Een andere serie die je lang geschreven hebt is Action Comics.
Ja, dat klopt, maar daar moet ik wel bij vertellen dat dat gebeurde in de periode dat Action Comics wekelijks verscheen. Mijn bijdrage was een Superman verhaal, waarvan in elk nummer twee pagina s afgedrukt werden. Ik heb dus aan veel Action Comics nummers meegewerkt, maar qua aantal paginas viel het erg mee. Superman is wel een heel interessant figuur om over te schrijven, je kunt er heel veel kanten mee op. Als ik niet uitgeblust was geraakt door het schrijven van de roman The death and life of Superman had ik waarschijnlijk nog veel langer aangebleven als schrijver van Action Comics.

Ook werk je op dit moment mee aan het schrijven van beide Legion of Super-heroes series. Gaat dat je makkelijk af, want het is bekend dat de Legion-fans de meest veeleisende comiclezers zijn! Het schrijven van Legion comics is altijd lastig. Legion fans zijn pas tevreden als je verhalen maakt waarin de helden zich precies zo gedragen als de fans denken dat dat zou moeten. Hekel punt hierbij is dat er geen enkele eenduidigheid tussen de fans bestaat over hoe een Legion-held zich precies dient te gedragen. Wat de één juist vindt, stoot de ander tegen de borst. Wij (de schrijvers, te weten Tom MccRaw, Tom Peyer en Carmela Merlo) hebben op een gegeven moment maar besloten de verhalen te schrijven zoals wij ze goed vinden en te hopen dat dat ook aanslaat bij de lezers. Tot nu toe gaat dat redelijk goed.

Laten we nu weer overstappen van DC naar Marvel. Deze redacteur moet zeggen dat hij de graphic novel Dr. Strange/ Dr. Doom: Triumph and Torment het beste Doom verhaal vindt dat hij ooit gelezen heeft. Hoe ben je tot dit verhaal gekomen?
Het begon ooit als een Dr. Strange verhaal, met Doom erin als extra ingrediënt. Voor ik er erg in had, was het verhaal 180 graden gedraaid en was Doom de hoofdrol speler geworden. Maar ja, wat hadden we ook anders van Victor von Doom kunnen verwachten. In het verhaal wilde ik duidelijk de twee kanten van Doom laten zien: enerzijds de man die niets laat om zijn doel te bereiken, anderzijds de de man met een hele strikte erecode. Het kostte me ongeveer een jaar om het verhaal te schrijven, maar uiteindelijk is het het allemaal waard geweest.

Het meest recente werk dat je voor Marvel heb gedaan is Marvel Universe. Hoe kwam dat tot stand?
Tom Brevoort (Marvel editor, red.) wilde graag en serie met mij maken. Op een donkere namiddag hebben we in zijn kantoor wat ideeën uitgewissled en kwamen toen samen op het concept van Marvel Universe. Tom bracht het in bij het Marvel management en deze gaven heel snel een akkoord. Het ging veel makkelijker dan anders. Helaas blijkt dat geen garantie voor succes, want de markt ondersteunde de serie niet. Jammer, want ik vond het leuk om te doen en heb ook heel wat uurtjes in de research voor de serie gestoken.

Je had het over de slechte staat van de comic markt. Wat is jouw visie daarop?
Mijns inziens is de staat van de comic markt een reflectie van de markt voor tijdschriften in het algemeen. Kijk Newsweek verkoopt 3,5 miljoen exemplaren van een nummer, maar daarvan worden er slechts 160.000 in de vrije verkoop verkocht, de rest is op abonnement. Dat is natuurlijk een enorm verschil. Te weinig Amerikanen lezen en het wordt steeds moeilijker om degene die dat wel doen te bereiken. Een moeilijk probleem, waarvoor ik ook geen antwoord weet.

Je bent zowel redacteur als schrijver. Kun je aangeven wat de voornaamste verschillen zijn?
Schrijven is kijken naar een leeg stuk papier en uit het niets iets levends maken. Redactie is het bij elkaar brengen van de juiste mensen en een dusdanige sfeer en omgeving scheppen, zodat het beste uit die mensen naar boven komt. Beide werkzaamheden zijn creatief en zwaar werk, hoewel je niet veel hoeft te tillen, hahahahahaha!!

Hoe werkt het indienen van een voorstel voor een nieuwe serie?
Daar is geen handleiding voor, want het verschilt per keer, afhankelijk van de redacteur, de uitgeverij, de serie, etc. Ik heb wel eens maanden onderzoek gedaan en daarna een uitgebreid voorstel geschreven, om vervolgens een heel resoluut te horen te krijgen. Daar tegenover heb ik ook wel eens een voorstel binnen een uur op een twee A4 tjes geschreven en werd het zonder problemen geaccepteerd. Tja, wat is wijsheid dan nog?

Roger, tot slot dan de obligate vraag: wat kunnen we in de toekomst van je verwachten?
Ik doe wat dingen samen met Kurt Busiek. Dat is voor mij echt een genot. Kurt is een fantastische schrijver en een geweldig mens. We mailen, bellen en faxen elkaar bija dagelijks plat. Met hem doe ik dus Avengers Forever en Iron Man. Ik ga een Hulk/Superman special voor Marvel maken, samen met Steve Rude. Ik schrijf twee delen van Captain America: Sentinel of Liberty en John Byrne en ik zijn bezig met het uitwerken van een idee dat we samen hebben. Dat houd me wel even bezig.

Roger, bedankt en we zien uit naar nieuw werk van jouw hand.
Heren van de Nuff Said, graag gedaan!!!

Verkorte bibliografie Roger Stern:

Action Comics Marvel Universe
The Avengers The Amazing Spider-Man
Dr Strange & Dr. Doom Triumph & Torment Captain America
Starman Hulk